3 Οκτωβρίου
2012
Λευκωσία
Στα πλαίσια των ημερών εργασίας που πραγματοποιήθηκαν
στην Κύπρο, η Ομάδα της Ευρωπαϊκής Ενωμένης Αριστεράς/Βόρεια Πράσινη Συμμαχία
του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, διοργάνωσε
συνέδριο με θέμα «Οι αλλαγές στη δημογραφική δομή της Κύπρου».
Στην ομιλία που εκφώνησε ο εκτελεστικός γραμματέας του
Κόμματος Νέα Κύπρος, Μουράτ Κανατλί, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου που
πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Hilton Park στην Λευκωσία,
ανέφερε τα πιο κάτω:
«Η αλλαγή της δημογραφικής δομής στη βόρεια Κύπρο έγινε
λόγω του ότι η Τουρκία κατέστη πολιτικά κυρίαρχη στο βορρά, καθώς και μέσω των
πολιτικών αφομοίωσης που εφάρμοσε. Η Τουρκία με την κατοχή του 1974, αφού
προέβηκε σε εθνοκάθαρση στο βορρά, πήρε αμέσως τον έλεγχο στα χέρια της. Η
αλλαγή της δημογραφικής δομής που επιτεύχθηκε λόγω της μεταφοράς πληθυσμού στο
νησί μετά από πρωτοβουλία των επίσημων αρχών της τουρκικής και τ/κής ηγεσίας
και όχι λόγω των μεταναστευτικών κινήσεων από τον Φεβρουάριο του 1975 και μετά,
μετέτρεψε σήμερα τους Τ/κους σε κατάσταση μειοψηφίας.
Δεν γνωρίζουμε τον ακριβή πληθυσμό στο βόρειο τμήμα της
Κύπρου. Οι επίσημοι αριθμοί που παρουσιάζονται δεν είναι αξιόπιστοι. Ακόμη δεν
έχουν ανακοινωθεί οι επίσημοι αριθμοί της απογραφής πληθυσμού του Δεκεμβρίου του
2011. Όπως αντιληφθήκαμε θα παρουσιαστούν οι απαραίτητες αναλογίες ούτως ώστε
να συνάδουν με τα αποτελέσματα της απογραφής της Κυπριακής Δημοκρατίας! Θα
ανακοινωθούν κάποιοι αριθμοί για τον
πληθυσμό, αλλά αυτοί δεν θα είναι αξιόπιστοι.
Αρκετά δημαρχεία έφεραν ένσταση στους αριθμούς της
τελευταίας απογραφής πληθυσμού ο οποίος ανακοινώθηκε ως de-facto πληθυσμός,
διότι θα έπαιρναν οικονομική βοήθεια από την κυβέρνηση στηριζόμενοι στον de-facto πληθυσμό που
ανακοινώθηκε.
Υπό τέτοιες συνθήκες υπάρχει μεγάλη ανάγκη μιας διαφανούς
απογραφής πληθυσμού στην οποία θα συμβάλουν όλα τα μέρη που εμπλέκονται ακόμα
και υπό την επίβλεψη διεθνών παρατηρητών στο βόρειο μέρος της Κύπρου.
Η εξακρίβωση
της κατάστασης
Όπως ξέρετε η Τουρκία κατέλαβε το 1974 το βόρειο μέρος
της Κύπρου. Δεσπόζει με όλη την έννοια στο βόρειο μέρος της Κύπρου. Αυτή η
κατάσταση αντικατοπτρίζεται στις αποφάσεις του ΕΔΑΔ. Το ΕΔΑΔ ορίζει το βόρειο
μέρος της Κύπρου ως μια τοπική υποδιοίκηση της Τουρκίας. Γι’ αυτό το λόγο, η ροή
του πληθυσμού προς το βορρά της Κύπρου δεν είναι δυνατόν να ορισθεί ως
εξωτερική ή/και διεθνής μετανάστευση. Αυτή είναι μια εσωτερική μετανάστευση η
οποία βρίσκεται μέσα στο πεδίο κυριαρχίας της Τουρκίας. Εξάλλου, η αστυνομία
και το τμήμα μετανάστευσης στο βόρειο μέρος της Κύπρου δεν λειτουργούν ως
ανεξάρτητα ιδρύματα. Η αστυνομία υπάγεται απευθείας στο στρατό, ενώ το τμήμα
μετανάστευσης ελέγχεται από την Τουρκία. Γι’ αυτό το λόγο οι διακινήσεις από
και προς το νησί ελέγχονται στην ουσία από την Τουρκία. Η Τουρκία έχει τη
μεγαλύτερη ευθύνη για την αλλοίωση της δημογραφικής δομής του νησιού.
Εξάλλου, οι Τούρκοι υπήκοοι που παίρνουν την υπηκοότητα του βόρειου μέρους της Κύπρου, πρέπει οπωσδήποτε να πάρουν ειδική άδεια από την πρεσβεία της Τουρκίας. Και αυτό καταδεικνύει τον έλεγχο της τουρκικής πρεσβείας στην όλη διαδικασία.
Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το 49ο άρθρο της 4ης
Σύμβασης της Γενεύης το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή το 1949 και αποτελεί ένα μέρος
του εθιμικού δικαίου, απαγορεύει την ομαδική μετακίνηση ανθρώπων στα εδάφη που
βρίσκονται υπό την κατοχή των εμπόλεμων δυνάμεων.
Ο καθηγητής Stefan Wolff του
Πανεπιστημίου του Birmingham, στο άρθρο του με τίτλο «Η εξαναγκαστική
μετακίνηση πληθυσμών επιλύει το πρόβλημα της αυτοδιάθεσης;», ορίζει κατ’ αυτόν
τον τρόπο την κατάσταση στην Κύπρο αμέσως μετά τον Αύγουστο του 1974:
Η κατοχή του
1974 έγινε αιτία για την ανταλλαγή του ενός τρίτου του πληθυσμού της Κύπρου -
αυτό αντιστοιχεί περίπου με 200,000 άτομα - με τη δικαιολογία της ομοιογένειας
των πληθυσμών στα δύο τμήματα του νησιού. Απόδειξη αυτού είναι οι απογραφές του
πληθυσμού: Το 78% του νησιού από πλευράς εθνικής καταγωγής ήταν Έλληνες και το
99.5% από αυτούς ζούσε στην ε/κή πλευρά. Η τ/κή εθνική κοινότητα δε, αποτελούσε
το 18% του νησιού και το 98.7% από αυτό το ποσοστό ζούσε στην τ/κή πλευρά.
Αλλά το πρόβλημα δεν σταμάτησε εδώ. Με διαβάθμιση «ΑΚΡΩΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟ»,
έγγραφο ημερομηνίας 2 Μαΐου 1975, αρ. 97 σχετικά με τη «συμπλήρωση του
ελλείμματος σε εργατικό δυναμικό στην τουρκική περιοχή της Κύπρου μετά από
αίτημα του Τ/κού Ομόσπονδου Κράτους, με εργατικό δυναμικό που θα αποσταλεί από
την Τουρκία», άρχισε η ροή πληθυσμού από την Τουρκία στο βόρειο μέρος της
Κύπρου.
Οι Δρ. Σεμρά Πουρκίς και Δρ. Χατιτζέ Κουρτουλούς έκαναν μια
έρευνα για λογαριασμό του Τουρκικού Ιδρύματος Επιστημονικών Τεχνολογικών
Ερευνών (TÜBİTAK) με τίτλο: «Η ιδιότητα του Τούρκου μετανάστη στην
Βόρεια Κύπρο και τα Τοπικά Προβλήματα Οικονομικοκοινωνικής Ενσωμάτωσης των
Προσφύγων». Αν και ορισμένα σχόλια στην εν λόγω έρευνα μεταφέρουν τα επίσημα
επιχειρήματα της Τουρκίας, υπάρχουν και σημαντικές διαπιστώσεις της κατάστασης.
Η έρευνα αυτή χωρίζει τους μετανάστες από την Τουρκία σε 3 φάσεις.
Η ροή πληθυσμού από την Τουρκία στο βορρά όπως
διαμορφώνεται στην έρευνα αυτή, είναι διαφορετική από αυτήν των οικονομικών
μεταναστών των ημερών μας στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο.
Αμέσως μετά την
υπογραφή τον Φεβρουάριο του 1975 του Πρωτοκόλλου που αφορά το Εργατικό Δυναμικό
στον τομέα της Γεωργίας, άρχισαν μέσω των διευθύνσεων στέγασης και των νομαρχών
στην Τουρκία, να γίνονται εξαγγελίες στα χωριά από τα οποία θα μπορούσε να
γίνει μετοίκηση ενώ στη Βόρεια Κύπρο άρχισαν οι προετοιμασίες για εγκατάσταση
των μεταναστών οι οποίοι θα έφθαναν από την Τουρκία.
(…)
Αμέσως μετά το
Πρωτόκολλο του Φεβρουαρίου του 1975, σε 14 νομούς στην Τουρκία όπου υπήρχαν
χωριά για τα οποία υπήρχε απόφαση σχετικά με τη μεταστέγαση των κατοίκων λόγω
του ότι τα εδάφη των χωριών αυτών βρίσκονταν ή επρόκειτο να επηρεαστούν από την
κατασκευή κάποιου φράγματος ή λίμνης και η περιοχή των οποίων κηρύχτηκε ως
περιοχή επικίνδυνη για κατολισθήσεις, καθώς και
για τα χωριά που βρίσκονταν σε δασική περιοχή, με τη διαμεσολάβηση
νομαρχών, έγιναν εξαγγελίες ότι θα στέλλονταν μετανάστες στην Κύπρο. Οι
υπάλληλοι στέγασης οι οποίοι ανέλαβαν καθήκοντα στις περιοχές αυτές σχετικά με
το πιο πάνω θέμα, μέσω των κοινοταρχών προέβηκαν σε μια ενημέρωση προς τους
κατοίκους σχετικά με τους όρους με τους οποίους θα μετανάστευαν, που θα
εγκαθίσταντο, τα κοινωνικά δικαιώματα που θα είχαν, για τα σπίτια και τα
χωράφια που θα τους έδιναν και προσπάθησαν να ενθαρρύνουν την μετανάστευση.
Στις συζητήσεις που έγιναν, δόθηκαν επίσης υποσχέσεις ότι σε περίπτωση που οι μετανάστες το ζητήσουν, το κράτος θα
τους έφερνε πίσω (στην Τουρκία).
Στην έρευνα που αναφέρεται πιο πάνω, με τον τρόπο που
τίθενται τα πράγματα, δείχνει ότι η Τουρκία μετέφερε πληθυσμό στο βόρειο τμήμα
της Κύπρου και ενθάρρυνε τη ροή αυτή του πληθυσμού.
Όλα αυτά αποτελούν απόδειξη ότι το 1974 στην Κύπρο
παραβιάστηκε το άρθρο 49 της 4ης Σύμβασης της Γενεύης με δύο τρόπους.
Πέραν τούτου, στα πλαίσια των καινούργιων δεδομένων που
διαμορφώθηκαν μετά την εθνική σύγκρουση στην Γιουγκοσλαβία, πρέπει να μιλούμε
σοβαρά και για μια εθνοκάθαρση στην Κύπρο.
Για το λόγο αυτό, η Τουρκία, βάσει του 49ου άρθρου
της 4ης Σύμβασης της Γενεύης, έχει διαπράξει έγκλημα πολέμου και
αφού προέβη σε εθνοκάθαρση στο σύνολο της Κύπρου, διαχώρισε τη μια κοινότητα
από την άλλη και προκάλεσε τη διζωνικότητα. Η de-facto κατάσταση που προέκυψε, είναι
ένας σημαντικός παράγοντας στη μη επίλυση του κυπριακού προβλήματος. Οι
ευρωπαϊκοί θεσμοί πρέπει να αναπτύξουν έντονη δράση έναντι αυτών.
Τι μπορεί να
γίνει;
Η έκθεση σχετικά με τη δημογραφική δομή των κοινοτήτων
της Κύπρου που ψηφίστηκε από την Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της
Ευρώπης (27 Απριλίου 1992, αρ. εγρ. 6589 1403-23/4/92-4-Ε/ Rapporteur
Mr CUCO), συνιστούσε τα εξής:
Με οδηγία του Συμβουλίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Πληθυσμού
(CDPO), στα πλαίσια της συνεργασίας με τις αρμόδιες αρχές, διεξάγει καταμέτρηση
πληθυσμού του νησιού, για να μπορέσει να εκτιμήσει αξιόπιστα τα δεδομένα.
Το Συμβούλιο απαιτεί από την Κυπριακή Δημοκρατία και την
τ/κή διοίκηση, τη διεξαγωγή εντόνων ελέγχων εισόδου και εξόδου των αλλοδαπών
στο νησί.
Η τ/κή διοίκηση πρέπει να επανεξετάσει τους νόμους που
αλλοίωσαν τη δημογραφική δομή στις περιοχές που έχει υπό τον έλεγχο της.
Να συνεχιστεί η προστασία της ισχύος της έκθεσης και των
προτάσεων αυτών και θα πρέπει να τεθούν αμέσως σε εφαρμογή. Το Ευρωκοινοβούλιο
πρέπει να εξεύρει τον τρόπο για ανάληψη της ευθύνης για εφαρμογή των προτάσεων αυτών».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου